Bevezető tájékoztató
A klasszikus faépítésű modellépítés szeretete és a 2019-ben Magyarországon 110 éves repülő modellező múltunk felidézése, tisztelete hozta létre a népszerű Antik Modellező mozgalmat. A repülők – mai szemmel – fura formája az 1940-es évek „divatját” idézik. Az 1950-ben vagy azelőtt tervezett modellek rajzait keressük itthon és világszerte. Elkészítésüket a rajz szerint (kicsinyítés /nagyítás megengedett, kivéve az elektro gumist)) – és korabeli anyagokból oldjuk meg, amelyek ma is kaphatóak. Ezek az anyagok nem drágák, a modelleket az elkészítésükbe fektetett munka teszi értékessé. Saját korukban ezek a modellek szabadon repültek, de ma a rádió irányításhoz szükséges magassági és oldalkormány kialakítása megengedett, a rajzi kontúrokon belül. Az elkészítésnél a hagyományos modellépítés szakmai szabályait követjük, de sokat tanulunk egymástól is. Versenyeinken nem csak saját építésű modellel lehet indulni. Már 20 évvel ezelőtt is barátságos és segítőkész hangulat volt jellemző, az első baráti találkozókon, ugyanúgy mint a mai versenyeken. Mindenkit szeretettel várunk, aki szeretne ezeknek a hagyományos faépítésű modelleknek a készítésében, repítésében örömét lelni, új barátokat szerezni.
Az Antik modellező versenyág kialakulása
A baráti találkozók a nagy érdeklődés miatt, lassan komoly versenyekké alakultak át a világon mindenütt. Az Egyesült Államokban már korábban is nagyon népszerű mozgalom jeles képviselője, a SAM (Society of Antique Modellers/ Antik Modellező Szövetség, www.antiquemodellers.com ) világszervezet akkori elnöke Edward B. Hamler két európai barátjával Tiziano Bortolaival (Olasz) és Domenico Bruschival (San Marino) 17 évvel ezelőtt létrehozta az Antik Modellek Európa Bajnoksága verseny sorozatát, amely minden évben megrendezésre kerül, a jelenleg 15 országot összefogó SAM EU valamelyik tagállamában. Magyarországon a Magyar Modellező Szövetségben, ezen belül a repülő modellezésben, a hagyományőrző szerepet vállaltuk.
Magyarország 2010-ben lépett be a SAM klubok szövetségébe, ezzel elfogadtuk az Európa Bajnokságok verseny szabályzatát. Jelenleg egy aktív klubbal SAM 5 számmal (Korábban a Csepeli Klub is regisztrált, de jelenleg nem aktív) vagyunk bejegyezve, melynek központi klubja a Budapesti Modellező Sportegyesület. A SAM 5 tagjának tekintünk viszont mindenkit, aki legalább egy országos versenyen elindult. A szakág működési és versenyszabályzata, versenynaptára oldalunkon is megtalálható, vagy a Magyar Modellező Szövetség honlapján is a www.modellsport.hu –n.
Jellemző, hogy a hazai versenyeken és az EB-ken is sok a kategória. Az EB-ken most 13 kategóriában lehet nevezni, melyből itthon 6 kategóriát gyakorolunk. Az EB-ken mindenki indulhat aki tagja valamely európai SAM klubnak. Magyar versenyzőink kiemelkedően eredményesek, melyről itt a csoport elején található „Éremtáblázat” részletesen tájékoztat mindenkit. Az EB-ken – a rendező döntése szerint- hirdethetnek összetett csapatversenyt is. 2016-ban Belgiumban a magyar csapat aranyérmet szerzett. 2018-ban Jakabszálláson (2013-ban ugyanitt, volt már egy hazai EB.) bronzérmesek lettünk csapatban, három arany, három ezüst, és három bronzéremmel.
A versenyeken a modelleket csak a szabályzatnak megfelelő műszaki paramétereik alapján minősítik, (megfelelő/nem megfelelő) „szépségverseny” nincs. A repülési feladatok startideje úgy van meghatározva, hogy az indulási magasságból a modellek nem tudják a maximumot (5-10 perc) teljesíteni, csak ha termiket találva magasságot és ezzel időt nyernek. Az előfutamokat (számuk jellemzően 4 start egy kiesővel) maximálisan teljesítők egy döntőben vesznek rész, ahol egyszerre startolnak és az győz aki utoljára száll le. Nem ritkán fél-egy órás repülési idő szükséges a győzelemhez. Idehaza átlagosan kilenc versenyt rendezünk, az országos bajnokság eredményét pedig a ranglistánk pontrendszeréből számoljuk, a versenyzők legjobb öt eredményét összegezve.
A versenyszabályokat négy évente lehet módosítani a SAM EU országainak antik szakág vezetőiből álló bizottság döntése alapján. A bizottság minden EB-n ülésezik az EB-k ideje alatt, a tapasztalatok megbeszélése és a következő EB-k helyszínének kiválasztásának céljából.
Jelenleg Európában- sajnos és büszkeségünkre- egyedül hazánk rendelkezik olyan kiadvánnyal, amely egyértelműen tartalmazza a „hivatalosan” építhető modellek megrendelhető rajzainak gyűjteményét, Bádovszky László barátunk magán kiadásában. Ő emailben elérhető, postázza a kért kiadványt, vagy az abban található rajzokat. ( badovszky52@gmail.com ) A gyűjtemény- a szakág vezetés döntése alapján- időnként új modellekkel bővül.
Kategóriáinkról, tömören:
Általában: A modell korát valamely kiadvánnyal is igazolni kell, nem elég a rajz. A magyar modelleknél elfogadják a gyűjteményünket. A modellek fesztávolsága nem haladhatja meg a 3,5 métert. A motorjárat mindig benne van a startidőben. A repült időt mindig egész másodpercekben mérik. Cél leszállás nincs, egy a rendező által kijelölt területen belül kell földet érni.
OTVR: 1951 előtti vitorlázó modellek, gumi-damil felhúzással, kb 100 méterre. (20m tetszőleges gumi, 80m damil – max 170 m-re kihúzva) Előfutamokban leoldástól 5 perc a max. repült idő. EB-n hat startból a legjobb három számít. Hazai versenyen 4-ből három.
ELECTRIC GLIDER: Ugyanaz mint az OTVR, csak megengedett egy tetszés szerinti villanymotor és akku használata az emelkedéshez. A modellben kötelező egy altiméter, ami 100 méteren lekapcsolja a motort. Max 30” van az emelkedésre, így előfutamokban 5,5 perc a maximum. EB-n 6/3, itthon 4/3 legjobb startot értékelik.
ELECTRIC RUBBER: 1951 előtt gumimotorhoz tervezett modellek, eredeti méretben. A gumimotor helyett megengedett egy meghatározott villanymotor használata az emelkedéshez. Egy perc motorjárat, hat perc vitorlázás, összesen 7 perc max repült idő előfutamokban. 4/3 legjobb startotot értékelik. Tervben van 2020-tól, hogy a modelleket itt is szereljük fel altiméterrel, amely 200 méteren kikapcsolja a motort, mely emelkedésre változatlan egy percet szánunk, majd ugyanúgy 6 perc vitorlázás következik.
ALOT: 1951 előtt robbanó motorra tervezett modellek, ahol a motor kiválható egy tetszőleges villanymotorra. Kötelező a modellben az altiméter, amely 300 méteren lekapcsolja a motort. Az emelkedésre max 1,5 perc áll rendelkezésre, azután 8,5 perc vitorlázás, összesen tíz perc a startidő. Előfutamokban 4/3 legjobb startot értékelik.
ELOT: 1951 előtt robbanó motorra tervezett modellek, ahol a motor kiváltható egy tetszőleges villanymotorra, de max két cellás akku használható. A motorjárati idő 35”, a startidő előfutamban max 10 perc. EB-n is, itthon is 4/3 legjobb startot értékelik előfutamokban.
OTMR A/B: 1951 előtti robbanómotoros modellek max 5 cm3-ig, egy 1960 előtt gyártott robbanó motorral, a motorjárati idő 35”, a startidő max 8 perc, 4/3 legjobb start számít az előfutamokban.
OTMR C: Ugyanaz, mint OTMR A/B csak 10cm3 is motorral.
NMR: 1957 előtt tervevezett robbanó motoros modellek max 2,5 től -10 cm3-is robbanó motorral, melyet 1960 előtt gyártottak. A motorjárati idő 18” a startidő 6 perc. 4/3 legjobb startot értékelik előfutamokban.
NMR 2,5: Ugyanaz mint NMR, csak max 2,5 cm3 motorral.
TEXACO: 1951 előtti robbanómotoros modellek, max 10cm3-is bármilyen robbanó motorral. A motorjárati idő nincs megkötve, de a modellek (bármilyen üzemanyaggal) egy táblázatban meghatározott mennyiségű üzemanyaggal „gazdálkodnak” amely a modell súlyához igazodik. A startidő max 20 perc előfutamokban 3/2 legjobb start számít előfutamokban.
½ TEXACO: 1951 előtt tervezett robbanómotoros modellek, egy 0,8 cm3 COX motorral, melynek gyári tankja van. Bármilyen üzemanyag használható. A max startidő 15 perc előfutamokban, 4/3 legjobb startot értékelik előfutamokban.
CLASSIC TEXACO: 1951 előtt tervezett robbanómotoros modellek, 1950 előtt gyártott kizárólag szikragyújtású motorokkal, melynek csak benzin lehet az üzemanyaga. Az üzemanyag mennyiségét egy táblázat határozza meg a modell súlyához igazodva. Az előfutamokban a startidő nincs korlátozva, a 3 startból a legjobb számít.
SPEED 400 OLD TIMER: 1951 előtt robbanó motorra tervezett modellek egy meghatározott (Graupner speed 400-as, szénkefés) villanymotorral, max 2 cellás Li x akkumulátorral. A motorjárati idő max 60”, a startidő 10 perc. 4/3 legjobb startot veszik figyelembe előfutamokban.
Az előfutamokat maximumra teljesítők egy kategóriánkénti döntőben vesznek részt, ahol egyszerre indulnak és idő korlát nélkül az győz, aki utoljára száll le, vagyis a legtöbbet repült. Nem ritkák a fél-egy órás döntők a hazai versenyeken sem és sokszor csak másodpercek döntenek.
További fontos részletek (pl minimum felületi terhelések, motor specifikációkat lásd a versenyszabályzatban!
Várunk versenyeinken!
Tisztelettel, Török László szakág vezető, 2019. 05.31.